HTML

Dupla index

Többnyire index híreket kívánok kommentálni.

Friss topikok

Linkblog

Ezt jól megszívtad Haiti!

2010.01.21. 16:24 sanche

 Haitin a világ szeme, még néhány napig a napi hírbe belefér egy-egy szétroncsolódott ember teste, ugyanazok a romok, dob a hírértéken, hogyha valami amerikai kókler, Britney -vagy a többi főgyarmatosító hazájának köszönhetően- "sztár", ad egy segélykoncertet, amivel mindenki jól jár.
Az sem baj, ha jobban elszabadulnak az indulatok és folytatódnak a fegyveres összetűzések a maradék élelmiszerért.

De mindezzel együtt nemsokára Haiti elfelejtődik. Egy egzotikusan csengő név lesz, melyre nem fogunk gondolni sem, ha mégis, akkor kissé közönyösen eszünkbe jut, hogy sok ártatlan ember meghalt a szerencsétlenségben. Könnyek és igazi indulatok nincsenek, azokat a napi rutinban feléljük például egy drámai film alatt, ahol az emberek megsiratják a kitalált lények kitalált halálát, s újra az lesz a fontos, hogy Travolta a szcientológia mellett intelligenciájához mérten felveszi a mormon vallást is, továbbá a BKV igazgató új luxusautót kap Felsőpuszta polgármesterétől, na meg, hogy ennyit vagy annyit kap majd a választások után a nyugdíjas. Ez a napi rutin és nem azért, mert hülye az ember, hanem mert a média a hülye. És persze létrehozza a hülye embert.

Haitin a természeti katasztrófa nem a legrosszabb dolog, ami történt. Benne volt ez is a hírekben, bár nem hangsúlyozottan, csak úgy a drámaiságot rutinból fokozva, hogy Haiti a világ egyik legszegényebb országa. Az, a hírek szerkesztőjében nem is igazán merült fel, hogy utánajárjon, vagy legalább elgondolkodjon, hogy mivel jár ilyen szegény országnak lenni, illetve, hogy hogy lehet az. Ugyanez persze a Föld másik oldaláról jövő hírhez ugyancsak rutinból oda kerül, lásd Tibetet érintő hírnél biztosan elsütik, hogy csúnya rossz kínaiak elfoglalták és hasonlók. Pedig Közép-Amerika szegénysége is megér egy misét, ha kissé kellemetlenül is hangzik, de az az igazság, hogy ott azért rohadnak el szegénységben emberek, azért halnak éhen és kell meghalniuk betegségekben, mert az Egyesült Államok hasznot húz belőlük.
Legszegényebb országok, gyakran amerikai bábkormányok, óriási profitot termelő amerikai cégek és éhbérért dolgozó rabszolgák. Ez az igazi katasztrófa és nem egy hatalmas földrengés. A földrengésnek azért van nagy hangja, mert a földrengésbe bárki belehalhat. Az influenzajárvány is azért nagy hírérték, mert hoppá, hisz azt nem állítja meg a pénz meg az országhatár. Abba bárki bele halhat, nem csak egy koszos közép-amerikai indiánkorcs.

Hogy Haitin hogyan lehetne segíteni, nem tudom. Azt, hogy hogyan lehetett volna igazán, arra viszont nagyon egyszerű a válasz. Hagyni kellett volna sajátjuknak az országot, a természeti kincseikből pedig nem egy-egy amerikai cégnek kellene a hasznot húznia. Jöhet tűzvész és egyéb katasztrófa is, de az igazi sorscsapás az USA ezeknek az országoknak, a világ szégyene pedig az, hogy egy büdös szóval nem tiltakoznak ellene. Most lehet odafutni segíteni, rakosgatni a köveket, egy év múlva ugyanúgy napi húsz forintból kell majd megélniük az emberekenek, miközben szarrágazdagszik rajtuk egy külföldi cég. És minden a legnagyobb rendben.

Néhány év múlva lesz egy kongói tűzvész, amikor majd odafordul a világ. Nem, cseppet sem emlékezünk meg róla, hogy miért van ott mélyszegénység, miért élik meg ott a poklot az emberek és főleg nem teszünk semmit. Na jó, a tüzet lehet, hogy eloltjuk, nehogy meghaljon pár ENSZ katona, vagy nyugati gyártulajdonos és főrészvényes..
Megint eltelik pár év, Magyarország népessége 6 millióra csökken, és betölti 28-ik életévét Pistike, a legfiatalabb magyar, miközben Hondurason kitör egy tűzhányó. A világ odafordul, megmutatják az éhező, menekült embereket, a napi hírekbe bekerül, meghal gyorsan egy csomó névtelen ártatlan. De egy hét múlva, ha minden jól megy, az ásványkincsekben gazdag ország újra kinyitja a bányáit és a rabszolgák mehetnek vissza vidáman dolgozni. A bányák persze amerikai tulajdonban vannak. Így van rendjén.

 

153 komment

Címkék: amerika usa földrengés szegénység haiti

A bejegyzés trackback címe:

https://elakadasjelzo.blog.hu/api/trackback/id/tr471690489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

legyen ez 2010.01.21. 19:13:30

dobalod szarral az allamokat, de aztan vegulis nem irsz semmi konkret peldat, ha jol veszem ki a szövegböl. ez igy nem teljesen fasza.

mindemellett, tudtommal a fö baj Haitin, a belsö instabilitas volt, es nem a megszallo Jim bácsi ...

sebi77 2010.01.21. 19:15:51

Haiti szomszédja a Dominikai Köztársaság. Az se túl gazdad, de a GDP/fő kb. hétszerese a haitinek. Haiti nem az USA miatt szegény, hanem mert kb. kétszáz éve győzött egy rabszolgalázadás, aminek következtében azót csak a rabszolgák leszármazottai laknak ott. Polgárosodás meg ilyesmi ami máshol is évszázadokig tartott, ott el se kezdődött.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.01.21. 19:20:48

no akkor ápdét: Legyen ez: a politikai instabilitás fő oka (jellemző a közép-amerikai országokra), hogy bábkormányok és diktátorok uralkodtak, amik mögött hol egyik, hol másik oldalon amerikai pénzek és érdekek voltak.

Úgy ahogy sok afrikai országban, bár ott nem csak amerikai pénzek mozogtak, hanem például európaiak. Ha ki is vonultak hivatalosan az országokból, a cégeik ott maradtak természetesen és nem mindegy, hogy "nyugatbarát"-e az új diktátor vagy sem.

balu_a_medve 2010.01.21. 19:34:50

@legyen ez:

"nem irsz semmi konkret peldat"

Konkrét példa: az USA különféle segélyek és hitelek feltételeként rákényszerített Haitire egy szabadkereskedelmi megállapodást, melynek következtében elárasztották Haitit az olcsó (otthon agyontámogatott) amerikai mezőgazdasági termékek. Farmerek (10)ezrei mentek tönkre. Haiti előtte önellátó volt élelmiszerből, ezután nem (ez valamikor a 70-es 80-as években volt).

A szerencsétlen farmerek aztán a városokba költöztek munkáért, persze nem a gazdag negyedekbe, hanem a sebtében felhúzott bádogkunyhókba, melyeket letarolt a földrengés. Port-au-Prince lakossága nem véletlenül olyan nagy.

Na, ez egy konkrét példa. (de mehetünk vissza a történelemben, hogy miért is volt szüksége Haitinak segélyekre és kölcsönökre, de ez túl hosszú lenne :) )

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.01.21. 19:35:43

mia faszt ugatsz??????????????
ember!!!!!!!!!
Haiti szegeny es errol maga tehet
az USA tobb millio/milliard dollart kuldott/ ,ar eddig segiteni
a felesegem fia ma repult
vizet gyogyszert visznek
/katona/ helikopteres

hol vannak a gazdag orszagok, hogy segitesenek, arabok? japan? Ny europa
hu de felbasztal
lehet utalni USA-t de most is az en adombol segitunk nem a tiedbol

tobb ezer katona kint vn mennek a segelyek
es Haiti nem olajnagyhatalom, mielott jonne valaki hogy erdekbol megyunkj

hat es kesz

balu_a_medve 2010.01.21. 19:37:02

@sebi77:

"mert kb. kétszáz éve győzött egy rabszolgalázadás, aminek következtében azót csak a rabszolgák leszármazottai laknak ott. Polgárosodás meg ilyesmi ami máshol is évszázadokig tartott, ott el se kezdődött."

Ja, főleg, mert nem nagyon hagyták :)

Haiti 1804-től kezdődően 1947-ig fizetett jóvátételt a franciáknak az elvesztett tulajdonaikért(!!!!!!!), és nem is kis összeget. Ez pl. nem segített a polgárosodásnak.

Az USA 1860-ig el sem ismerte Haitit, többször megszállta stb.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.01.21. 19:37:19

@balu_a_medve:
lustak es kepzetlenek
USA nem kenyszeritett semmit
csak almodban

mokas_gizi 2010.01.21. 19:37:19

Így jótékonykodik Amerika

A cionista médiát figyelve az a benyomásunk támadhat, hogy az Egyesült Államok a világ legjámborabb és legjóságosabb állama. Washington, ahol tud, segít – sugallja a hazug „hírközlés”.
Például most, a haiti földrengés után tízezernél is több amerikai katona érkezett a szerencsétlen karibi államba a rend fönntartása céljából, és az USA élelmiszereket, gyógyszereket is küldött, s amerikai orvosok és segélyszervezetek is a helyszínen vannak.
A cionista hírközlés arról persze nem tudósít, hogy Haiti nyomorba döntéséért a fő felelősség Washingtont terheli, hiszen az elmúlt száz év során az USA többször is megszállta a karibi országot, és számos puccskísérletet, katonai hatalomátvételt szervezett, és a balsorsú állam gazdaságpolitikáját is Washingtonban határozzák meg hosszú évtizedek óta. De hasonlítsuk csak össze, mekkora összegekkel támogatja az USA Izraelt, illetve Haitit.
Íme az Egyesült Államok részéről Izrael államnak nyújtott támogatás összege:
2000: $3,864,000,000
2004: $2,722,000,000
2005: $2,713,000,000
2006: $2,544,000,000
2007: $2,408,000,000
A Haitinek nyújtott amerikai segély összege:
2000: $88,000,000
2004: $163,000,000
2005: $224,000,000
2006: $243,000,000
2007: $210,000,000
Barack Obama 2010-ben 2.775 millió dollár segélyt juttat a zsidó állam részére. Az elkövetkező évtizedben Izrael 30 milliárd dollár támogatást kap az Egyesül Államoktól!
A földrengés okozta károk helyreállítása céljából az amerikai kormány 100 millió dolláros segélyt ígért Haitinek...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.01.21. 19:40:05

@balu_a_medve:
lehiggadva is tortenelmi teny, hogy minden "gyarmati" orszag/ afrkai kozep es delamerikai addig volt topon meg ott voltak a gyarmatositok
Haitit meg senki nem bantotta soha
most meg megy a segely szazezerrel
humanitarius alapon, pedig nem sokkal tobb kozunk van hozza mint barkinek csak kozelebb van

az alnok USA
hat nem igaz

balu_a_medve 2010.01.21. 19:40:21

@hagyma:

"Haiti nem olajnagyhatalom"

Hanem olcsó rabszolgamunkaerő-hatalom.

Az egész világ, ideértve az arab országokat és iránt, küldött segélyt, nem kis összegeket.

"tobb ezer katona kint"

Mi a faszért? A segélyszervezetek gyakorlatilag egybehangzóan állítják, hogy az erőszak szintje alacsonyabb, mint a földrengés előtt. És mivel az USA használja az egyetlen nagy repteret, nem tudnak leszállni a segélyszállítmányokat szállító gépek. Csak útban vannak a katonák.

Káposztakukac 2010.01.21. 19:42:08

már bocs, de haiti aztán tényleg a mintapéldája az alulfejlett, korrupt, harmadik világbeli országnak. amerika többé kevésbé 200 éve magasról elszarja, hogy mi folyik ott. az usa-ra kenni, hogy egy korrupt banda uralkodik évtizedek óta enyhén szólva is butaság.

balu_a_medve 2010.01.21. 19:42:43

@hagyma:

"Haitit meg senki nem bantotta soha"

Az USA az utóbbi 20 évben két puccsot is szervezett Haitin, amikor neki nem tetsző erők kerültek hatalomra (jelzem, demokratikusan és nagy támogatottsággal).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.01.21. 19:42:46

@balu_a_medve:
idiota elelmiszert osztanak es vizet, nem harcolnak
nem hiszem L

rabszolga?????????????????
hat nekunk munka kell nem rabszolga ember
hat ez vicc
utban vagyunk??????????????
agymosott barom!!!!!!!!!!!
leptem innen

balu_a_medve 2010.01.21. 19:45:15

@hagyma:

"idiota elelmiszert osztanak es vizet, nem harcolnak"
sőt, felszabadítanak, ugye?

"rabszolga???"

Ja, napi 1-2 dolláros bér amerikai (stb.) tulajdonú üzemekben, olvass utána.

ZioN 2010.01.21. 19:47:19

@hagyma:
Sajnálattal látom,hogy olyan vagy mint egy igazi amerikai.Buta.

Hadrianuska 2010.01.21. 19:52:05

@hagyma: Inkább ne írtál volna semmit. Tipikus yenki duma.. A katonáitoknak meg ott kell lenniük mindenhol, mert abból éltek. A zsidó fegyver gyárosok meg belőletek.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.01.21. 19:56:12

hagyma, szépen kérlek fogd vissza magad.
Ja léptél innen, jól van, minden jót.

Amúgya a fejlett országok -és USA ebben élen jár- mindig is erős volt olyan vonalban, hogy rátette a kezét más dolgára, aztán abból utána osztogatott is.
Hivatalosan is elítélik a háborúkat, meg az erőszakot, ugyanakkor nem esik nehezükre puccsokat végrehajtani, forradalmakat szítani és megtámadni más országokat.

Amúgy én itt most nem Amerikát akartam "gyalázni", csak felhívtam a figyelmet arra a szomorú tényre, hogya világ legszegényebb országai nem azért szegények általában, mert ott hülyébbek az átlagnál az emberek és nem is egy természetes dolog, mint ahogy a hírekben látjuk, hogy van szegény csóró, meg van gazdag fejlett és így kerek a világ. Ha úgy tetszik a gyarmatosítás még jelen van és bizonyos okokból tán még rosszabb, mint anno. Amúgy hagyma úgy írt, mint a gyarmatosítások korában egy angol főnemes, aki meg volt győződve róla, hogy jót tesznek. Nem kirabolnak, hanem ők aztán civilizálják a félmajmokat.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 19:59:44

Azt nem vágom mikor a geci zsidó szarcsimbókok kisemmizik Magyarországot, és ehhez még aszisztálnak is jó páran, akkor miért nem háborodik fel senki???

mokas_gizi 2010.01.21. 20:00:43

@hagyma:

Én normális hangot üttök meg mindenkivel azt hiszem, de te nem tudsz viselkedni...!!!!

Anyádból nyald ki a gecit amit a kutyátok bele töltött te szemét Náci féreg...!!!

mokas_gizi 2010.01.21. 20:02:17

@Hadrianuska:

Azt hiszem leírtad a lényeget...
Haitire meg nem kell menni ha gyilkolni akarják egymást akkor gyilkolják az ő országuk nem a mién és nem is másé...!!!

saunier 2010.01.21. 20:03:16

de nagy a sötétség itt

Zizzzi 2010.01.21. 20:04:46

Talán azért látod amerikainak, mert félig az is. :D

izlésrendőrség 2010.01.21. 20:05:05

csak helyeselni tudom zion megállapítását, sikeresen kimosták a fejed odaát kövérland-ben

aszongya segít amerika = paradoxon, fából vaskarika

izlésrendőrség 2010.01.21. 20:07:27

sauiner

ott van balra, ja nem, jobbra a kapcsoló:)

Hadrianuska 2010.01.21. 20:09:04

hagyma:
rabszolga?????????????????
hat nekunk munka kell nem rabszolga ember
hat ez vicc
utban vagyunk??????????????
agymosott barom!!!!!!!!!!!
leptem innen

-- Már régen útban vagytok..

Hadrianuska 2010.01.21. 20:13:54

@saunier: Fizesd be a villanyszámlád, aztán visszakötik az áramot. Úgy talán már nem lesz sötét nálatok sem.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:14:21

itt persze tényleg nem összeesküvés elméletekről van szó, tényleg mindenkit lealáznak kisemmiznek majd eldobnak ha már érdekeik nem fűződnek hozzájuk

vasziljevics 2010.01.21. 20:20:33

úgy látom, a poszt szerzőjének némi meglepetést okozott, hogy haiti esetében felismerte a 3. évezred egyik klasszikus gyarmatosítási módszerét. a világ jelenleg - tetszik vagy nem - a stratégiai ágazatokban tevékenykedő nagyvállalatok irányítása alatt áll. azok az országok, ahol ezek a cégek a dolgozói "elitjüket", a főhadiszllásaikat, a tőkéjüket tárolják - ők a szerencsések, és úgy hívják őket, hogy usa, nyugat-európa, japán ésatöbbi. ezekben az országokban az említett cégek lobbijai - burkoltan avagy nyíltabban, ez annyira nem is fontos - fenntartják a számukra kedvező körülményeket. a többiek meg... nos, ahogy mondád, a többiek meg megszívták.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:21:55

És persze azt is meg kell említeni okosan csinálják, mert elhitetik mindig mindenkivel hogy ez nekik milyen jó lesz majd, de valahogy mégsem így alakulnak a dolgok. Lehetne most itt hosszasan sorolni az országok nevét de mindenki tudja kb. szerintem.

haromt · http://90es.blog.hu 2010.01.21. 20:22:42

Zimbabwe, Libéria Szváziföld, Közép-Afrikai Közt. és minden más kurva csóró hely mind mások miatt jutott ugye csődbe?
Mindről amerika és a zsidók tehetnek. Evidens...
Amerika ezért ugatott bele a Karibi dolgokba mert ott a Panama csatorna, ami 1000000x nagyobb bevételt hoz nekik mint a haiti "rabszolgamunkás"
Nem tudom miért nem lehet felfogni hogy az egykori gyarmatok szinte mind csődbementek és diktatúrába torkollottak amint leléptek a gyarmatosítók

magyartarka 2010.01.21. 20:24:59

Ha valaki képet akar formálni haitiről akkor simán képzelhet oda 1 "jólfejlett" cigány államot.
Haitin nagyon buta emberek élnek akik még magukért sem képesek tenni semmit.
Érdekes amikor a cunami volt az ottani emberek miért nem kezdték el ölni 1mást a vizért élelemért?/pedig akkor sem tudtak mindenhova eljutni pont az elárasztott területek miatt/
Miért nem estek neki a segélyosztóknak és miért nem követelték a segitséget a kamerákba sirva orditva??
Most ezek a zemberek maguk gátolják a nemzetközi segély osztását mert annyi eszük nincs.
Amikor ezt látom olyan mintha cigánytelepet látnék ahol késik a segily.Repülőről kéne leszórni nekik a cuccot aztán hagyni őket sorsukra.
Amúgy lehet usát fikázni csak asszem épp most nem.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:25:24

Az még itt a nagy bánatos probléma pl. velünk (Magyarországgal) kicsik is vagyunk kevesen is vagyunk és már mindent elloptak nagyából amit el lehetett lopni. Sajnos ehhez nagyon sok magát igaz "Magyarnak" valló bibcsi köcsög segédkezett!!!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.01.21. 20:26:00

"Legszegényebb országok, gyakran amerikai bábkormányok, óriási profitot termelő amerikai cégek és éhbérért dolgozó rabszolgák."
Ez speciel a XX. század elején igaz volt, de már sok évtizede nem az. Ha ez most is igaz lenne, nem lennének ennyire szegények. Ezzel szemben Haitinek semmilyen komolyan vehető ipara nincs. Effektíve nemzetközi segélyekből él az ország.

Kolompár Sztárszki 2010.01.21. 20:27:58

és máris lehet egy jót zsidózni itt is. betegek vagytok már ettől, tényleg. sok kis 15 éves zsebnáci aktivista. mi nem a zsidók bűne?

ha már ez is mindenképpen faji kérdés, akkor Haiti sorsában az igazi bűnös a Fehér Ember.

ha pedig minden fehér ember (ahogy minden zsidó is) bűnös, akkor bizony ti is rabszolgatartók, gyilkosok vagytok. egyszerű, nem?

Obama cionista? vagy mi? rabszolgatartó? :)

Oenophile 2010.01.21. 20:29:03

Ne haragudj hagyma vagy haragudj, ha akarsz: te egy nagyon primitív lény vagy...

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:32:38

@Kolompár Sztárszki: konkrétan nem tartom magamat antiszemitának és nem 16 vagyok hanem 39 de a tényeket nem fogom elferdíteni senki kedvéért sem, persze az igazság mindig is fájdalmas "rasszista hősugárzók"

sutyerák 2010.01.21. 20:33:25

Aha. Haiti azért szegény,mert az USA el akarja oda adni az agyontámogatott termékeit.
-Meg azért dolgoznak az emberek napi 2 dollárért,hogy amerika dőzsöljön az extraprofitból amit a rabszolgák költenek.
-Jónagy hülyék vagytok,ez fix.

Kolompár Sztárszki 2010.01.21. 20:35:27

@qrváraelqrtad:
most szerinted nekem az fáj, hogy neked haitiről a zsidók jutnak eszedbe?
:D:D
szerintem neked fáj valami.

Hadrianuska 2010.01.21. 20:36:57

@Kolompár Sztárszki:és máris lehet egy jót zsidózni itt is. betegek vagytok már ettől, tényleg. sok kis 15 éves zsebnáci aktivista. mi nem a zsidók bűne?

Hát, manapság nem sok bűn van, ami nem hozzájuk vezethető vissza..

Kis Hableány 2010.01.21. 20:37:27

Pár nagyhatalmat kivéve gyarmat és rabszolga az egész világ.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.01.21. 20:39:08

@haromt:
Eszükbe nem volt kimenni az országokból a gyarmatosítóknak. Hivatalosan kimentek, jól "megtervezett" káoszt hagyva maguk után.

Nem egy-két ember kitalált fantáziája, hogy puccsok és bábkormányok jöttek létre. Hatalmas pénzek mozogtak és mozognak a háttérben ma is. Sok közép-amerikai ország gazdag ásványkincsekben - amerikai nyereségekkel, nem fillérekről van szó.
És ahol nincs ásványkincs, ott van fa, kávé, banán, kakaó és egyéb olyan dolog, amit alapvetően sokan termelnek, de nagy értéke van, mert az egész világ fogyasztja. A cégek külföldiek, a termelők gyakorlatilag rabszolgák.. Hangsúlyozom, nem fillérek ezek.

Amúgy sajnos nagyon nem egyszerű ez a világ, és tulajdonképpen nem egyszerű válaszolni arra sem, hogy "mind másoktól lettek ilyenek?". Addig bizonyosak lehetünk, hogy a gyarmatosításnak hála az esélyünk sincs meg arra, hogy lássuk, mi lenne most ott nélkülünk, mint ahogy az ott élő nyomorgóknak sincs esélye így normális életet élni.

Egy elképzelt álomvilágban, ha lenne is olyan durva dolog, hogy gyarmatosítás, akkor az úgy történt volna, hogy a gyarmatosító nyílt választásokat tart, úgy, hogy a kampányba sem folytak volna bele, a cégeket átadták volna, és nem egy havernak, hanem képzett ottani embereknek. Tudjuk, hogy nem ez történt és ilyen formában a gyarmatosítók hivatalos kivonulása sok esetben még rosszabb volt, mintha maradtak volna. Ezeknek az országoknak a bevételeik egy része kiáramlik, nem a sajátjuk, ismerjük a polgárháborúkat, megvadított szerencsétleneket.. És itt vagyunk.

isti86 2010.01.21. 20:40:39

@hagyma: hát 20 millió €-t azonnal, és 200-at később, ami azért egy elég komoly összeg a 100m$-hoz képest, főleg ha hozzávesszük az árfolyamkülönbözetet. Ebben ugye benne van Mo. is. Szal ennyit az usa-ról, meg a melldöngetésről.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:46:41

@Kolompár Sztárszki: Egyébként nem akarok senkit bántani sem fasiszta sem antiszemita sem rasszistának nem érzem magamat, de sajnos a tények makacs dolgok, igazából nem érdekelnek a Haiti emberek sem, leszarom őket nagy ívben, minket is leszarnak a földön mindenhol nagy ívben, ha egyáltalán tudják kik azok az "éhesek"
tehát ha bárkit megbántottam volna vagy a lelkébe gázoltam, akkor elnézést kérek érte!!!

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:51:10

Gondolom azért az irigységen kívül más is van amiért a földön majdnem mindenki utálja az USA-t meg a Zsidókat?!

magyartarka 2010.01.21. 20:53:18

Énistenem jóistenem ha már itt mindeki ennyire sajnálja a négereket tessék már sajnálni a cigányainkat is!!
Semmi különbség nincsen köztük.Ha van is akkor annyi h a négerek rosszabbak./természetesen most követem a rasszisták szeretett általánositását!/
Csak gondoljatok bele h mi lenne ebből az országból akár csak 5 év múlva ha innen kimenne a fehér és csak a romák maradnának itt....
Na ez a volt gyarmatok többsége!

qrváraelqrtad 2010.01.21. 20:56:19

@magyartarka: te ugye nam azt akarod mondani hogy mi gyarmatosítottuk a cigányokat?!

Kapitány_1 2010.01.21. 20:59:08

@Hagyma: sajnállak, idegen, kivetett vagy mindenütt. Sem nem magyar, sem nem jenki (max.wannabe) - igazából szerencsétlen hontalan. Jó hír is van - majd a 3. - 4. generációd (ha lesz), már tényleg otthonnak hívhatja a helyet, ahol laksz. Hacsak nem mész tovább. Mondjuk Haitiba. Addig arcoskodj, legyél keményebb Chuck Norrisnál - de mind tudjuk: egy senki vagy.

qrváraelqrtad 2010.01.21. 21:02:09

@magyartarka: nem de ez is benne volt
gondolom azt akartad mondani hogy szétqrják a volt országunkat....

magyartarka 2010.01.21. 21:07:23

@qrváraelqrtad:
Feltételes módban természetesen.
Mint ahogy az történt majd az összes magára hagyott fekete ex gyarmati országban.
Mint ahogy történt Haitin is.

mokkaczuka 2010.01.21. 21:09:45

Ezt a sötét baromságot kitenni az Index címlapjára, bakker!

Nagy feka buta tömeg, mindig is hóttszegények voltak, mindig is sötétek agyilag, mint az éjszaka, csak a Duvalier-rémuralom alatt volt némi rend. Amerikát vádolni? Meg az izraeli segélyeket idehozza egy barom? Hogy miért nem Haiti kapja? Kibaszott eszetek teljesen el van menve? Hát komolyan mondom, megérett ez az ország arra, hogy menjen a levesbe.

mokkaczuka 2010.01.21. 21:10:45

Sötét, geci, nyilas banda. De megérdemlitek, ami jön.

Gera 2010.01.21. 21:21:39

Haiti ugyanitt tartana akkor is, ha az usa nem kavarja ott a szart évtizedek óta.

thebigben 2010.01.21. 21:27:03

Ez nem lett nagy cikk. Legalább az elmúlt 2 évtized 2 polgárháborúját megemlíthetted volna, vagy legalább egy éhséglázadást. Esetleg hogy az ország GDP-jének 30-40%-a külföldi segély és ennek megfelelően 80% a munkanélküliség. Vagy ha Amerikát fikázod, legalább, hogy 1934-ig amerikai protektorátus volt az ország.

Igazad van, a kis szar országok nem jelentenek sokáig hírt a nemzetközi porondon. De Haiti már így is tovább volt híres, mint Magyarország.

krotchy 2010.01.21. 21:35:21

ritkán kommentelek, de ez a cikk zseniális. aki nem érti a mondanivalóját, azt őszintén csak sajnálni tudom.

Rwindx 2010.01.21. 21:47:41

Két megjegyzésem lenne:
1. Lassan 7 milliárdan leszünk a bolygón, ekkora egyedkoncentrációnál a természeti katasztrófák egyre több áldozatot követelnek majd. Ez ellen nem lehet tenni, ma ott, holnap itt, holnapután amott.

2. Ugyanebből következik, ekkora létszámot a Föld csakis a civiliziciós és technikai támasszal képes eltartani, ha a két támaszt kirántja valami (pl.: egy földrengés) akkor kiderül kb mekkora emberlétszámra van "méretezve" egy terület. Ha nem érkezne segítség olyan helyekről amit nem sújtott katasztrófa, ez realizálódna is.

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2010.01.21. 22:12:31

Haiti usa nélkül a "mi lett volna ha" kategóriája. De a cikk valóban jól leírja a gyarmatosítás és a gyarmattartók látszólagos lelépésének - valójában hatalomátmentésének - működését.
Mondanék egy másik példát: Rwanda. A belgák az első világháború után szerezték meg a vesztes németektől. Az 1962-es kivonulás ellenére belga kézben maradt minden, ami jelentős - elsősorban a kávé és a tea, de a polgárháborúig nem elhanyagolható idegenforgalmi egységek (luxushotelek) is, ahonnan a '94-es katasztrófa idején a nemzetközi erők kimentették a külföldieket és a sorsára hagyták az egész bagázst, a KÖTELEZŐ nemzetközi beavatkozás elkerülése érdekében pedig betegesen kerülték a népirtás kifejezést. Az etnikai ellentétet is ők szülték: a belga kormányzóság vezette be azt a személyigazolványt, ahol feltüntették, hogy a tulajdonos hutu, vagy tuszi. Tanulási lehetőséget kizárólag tusziknak adtak, a hutuk rabszolgasorban éltek.
Ezek alapján mondhatjuk szerintem, hogy igenis a belga gyarmatosítók döntötték - és tartják azóta is - nyomorban azt a népet, s a '94-es vérengzés az ő bűnük. Részletesen lásd a wikipedia Ruanda címszava alatt található bejegyzést. (hu.wikipedia.org/wiki/Ruanda)
S hasonló helyzetben Haiti és usa esetében is hasonló a helyzet, ebben a cikknek feltétlenül igaza van...

Nade 2010.01.21. 22:28:48

Szabadság, elvtársak, látom itt a Rákosi Mátyás szakasz!
Az a csúnya, kizsákmányoló USA, az egybesült álmok az oka mindennek! Nem ám a haiti diktátorok! Á, dehogy. Hihetetlen, hogy mit képzeltek "Balu" (szegény állat nevét így lejáratni), meg a többi bolsi! Azt képzelitek, hogy még mindig kádár elvti cenzúrája működik, és bármit lehet hazudni? Hát akkor itt egy kis összefoglaló abból, mi okozza Haiti nyomorát:

"A 19 évesen hatalomra került Baby Doc apja, a Papa Docként emlegetett Francois Duvalier rémuralmát folytatta. Politikai káoszból és szegénységből álló örökségük miatt Haiti ma a legrosszabb hely a nyugati féltekén - írja a Guardian. Egymást követő, 29 évig tartó uralmuk alatt legalább 40 ezer politikai ellenfelet ölettek meg, sokukkal a "zsákos nagybácsikként" emlegetett halálbrigádok végeztek. Maga Baby Doc legalább 250 millió fontnyi összeget (mai áron közel 90 milliárd forint) tékozolt el az államkincstárból."
Tegyük hozzá, hogy ezeknek a diktátoroknak a lerázása éppen az USA bátorítására következhetett be. Ami ugye az olyan totális, kommunista diktatúrában, mint Castro elvtársatoké, nem történhetett meg. Ettől virul ma is a fényes, kubai munkásparadicsom, ahol jegyre porciózzák még a törlőrongyot is. Továbbá ilyen lesz igen hamar, olajgazdagsága ellenére is Venezuela, ahol nemrég Castro haverja "választatta" meg magát, örökre.

futura 2010.01.21. 22:29:14

Haiti kapcsán olvastunk valamit, de a lényeget nekem nem sikerült felfejtenem.
Ez a valami nagyon nem tetszik a írás szerzőjének, szépen meg is fogalmazta, de "nem jön át".
A kommentek a szokásosnál is alacsonyabb színvonalúak, de annyira mégsem vették el a kedvem, hogy ne gondolkozzak el azon, a gyarmatosítokat nem kéne egy kalap alá venni.
Ráadásul a gyarmatosítás időpontja is számít az adott terület kulturális kialakulásában.
A kezdeti időszakban, XVI-XVIIIsz.-ban, a vallást, nyelvet szinte százszázalékosan átadták (átverték) az ott élő lakosságnak.Ebben főleg a spanyolok jeleskedtek. Érdekes módon a később újragyarmatosított területek pl. USA vagy Németország által már szinte semmi sikert nem ért el ezen a téren. Lásd: Fülöp-szigetek.Namíbia.
Haiti francia gyarmat volt, francia kulturális háttérrel. A forradalmat kihasználva a felszabadított rabszolgák kivívták önállóságukat, fehérek elzavarva, és azóta beindult az ország mélyrepülése. Lásd: Zimbabwe
Aki itt akar imperialista, tőkés, globalista és tudom is még milyen összeesküvést szimatolni, az itt egy kissé mellényúlt.
Történetesen Haitin az is baj (a több száz mellett) hogy nem nagyon jön a tőke a zűrzavaros állapotok miatt. Van egy kis bauxitja és rézérce, de nem nagyon akaródzik ezt senkinek sem kitermelnie, pedig a korrupt politikai elit tál lencséért eladná.
Végül azon még gondolkozom, a francia volt gyarmatok miért állnak ilyen rosszul. Diktatúrák, éhség, stagnálás. A volt brit gyarmatok egy része sem fenékig tejfel, de össze sem lehet hasonlítani a frankofon területekkel.
Kanadában hol van probléma?

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.01.21. 22:58:06

@futura: Részben egyetértek veled, de konkrétan Haiti vagy a többi közép-amerikai országnál a jelenlegi problémája nem az, hogy spanyol, francia vagy egyéb gyarmat volt, hanem mint mondtad(meg többen is) a politikai bizonytalanság,amiben már tényleg benne van amerika keze, illetve az általam emlegetett cégek.
Bevallom őszintén nem tudom hogy van Haiti ásványi anyagokkal, azt tudom, ami jelenleg pénzt termel(kávé és egyebek) az amerikai tulajdonban van.

Hogyha nem lenne a világon Amerika, egy szép kis óceán lenne a helyén, akkor sem valószínű, hogy fenékig tejfel lenne az élet ott, mert akkor bejátszana, amit mondtál, a gyarmatosítók átka. De így Amerika közelsége miatt igazából teljesen mindegy, hogy kinek a gyarmata volt. Kultúrális befolyása a franciáknak van nyilván Haitin, ha csak a nyelvnél maradunk, de gazdasági az egyértelműen Amerika.

Bevallom azt sem tudom cáfolni, de alátámasztani sem, hogy a francia gyarmatokon rosszabb lenne. Afrikai országokban, hát, mindet külön kéne venni, de úgy gondolom, hogy nem a francia gyarmatok állnak ott a "legrosszabbul" már, ha érdemes egyáltalán ilyet mérni. Milyen gyarmatra mondhatjuk, hogy nem stagnál, nem lázadások súlytotta stb? Ausztráliát kihagyhatjuk, mert ugye más eset. India is csak az Indiaiakon múlik, hogy ott már jobb a helyzet, rengeteg lakos, egyedi kultúrával..össze sem hasonlítható egy afrikai országgal, vagy egyetlen másik gyarmattal sem.
Kanada sem egy klasszikus lerabolt gyarmat, és mellesleg az pont (félig) frankofon. Kandát akkor lehetne összehasonlítani mondjuk haitivel, ha Kanadából is kivonultak volna az angolok (meg egyéb európaiak) és most ott lenne az a néhány indián :)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.01.21. 23:08:42

@baz+g: és még nekem van összeesküvés elméletem.. :D

sertésmájkrém 2010.01.21. 23:23:46

@hagyma: a tipikus agyatlan, álomvilágban élő, átbaszott usa polgárt hallhattuk.
hát mi csak úúgy segitünk, nemh asználunk ám ki senkit, stb, bakker... 1000 módon szívjátok el az energiát, természeti kincseket és pénzt.

harcsabajuszos 2010.01.21. 23:35:10

A Haitin történő események tökéletes prognózisként működnek a pár évtized múlva eltarthatatlanul túlnépesedett világ világméretű folyamataihoz.
Jobb, ha készültök.

[megmondoember] 2010.01.21. 23:38:58

Ezt az "X millió dolláros támogatást küldött az USA" dolgot is mindenki benyeli, mint kacsa a nokedlit. Mit gondoltok, ez hogy megy? Úgy hogy odamegy Sam bácsi és a haitin élők kezébe nyomja a sok zöldhasút? A fenéket!

Valójában azzal az X millió dollárral saját belső iparát támogatja az USA ill. ezekkel építi ki hatalmi pozícióit a "megtámogatott" országban. Mert otthon, amerikai vállalattól veszi meg a gyógyszert amit elküld, a benzint amivel a helikopterei mennek és az élelmiszert is amerikai gazdától és feldolgozótól vásárolja, amik azonban persze mind-mind beleszámítanak ebben az úgymond segélybe. Ezen kívül utóbbiból persze ott helyben is "költ" - kórházat, gyárat épít, amik azonban amerikai tulajdonban lesznek, és ha valaha is átadják majd Haitinek, akkor olyan szervezetek, pártok, érdekeltségek kapják meg, akik az amerikai kormányzat számára kedvező irányba viszik az országot (természetese még több amerikai cég számára lehetővé téve a szabadrablást).

A sok hülye marha - beleértve jelen poszt kommentelőinek nagy részét is - meg közben áldja is még az Államok nevét, mert hogy milyen sok jót tesznek, önzetlenül. Ja. A Mikulás és a Jézuska pedig tényleg léteznek.

Netuddki. 2010.01.21. 23:41:17

A volt gyarmatosítók nagy bűne talán az, hogy miután lelakták az adott országot vagy csak egyszerűen elkergették őket sajnos nagyon szegény, alacsony iskolázottsági szintű, kultúrájú emberek maradtak utánuk. Akiket nagyon könnyű félrevezetni. Akik egy tál ételért eladják még a világnézetüket is az első arra járónak aki meg tudja azt fizetni.
Ugye-ugye nem is kell nagyon messze menni, ha az ember jobban belegondol.

Sajnos ma a Föld embereknek nevezett élőlényei közül a gyengéket gátlástalanul kihasználják az erősebbek. A többi élőlényről nem is beszélve.
Akié a pénz azé a hatalom. És hol a legtöbb pénz? Nem, nem az USA-ban. Még csak nem is Izraelben. Kínában.

Netuddki. 2010.01.21. 23:48:06

@[megmondoember]: Ez így van. A válság közepén úgy kellett az USA-nak ez a "gyorssegély" mint egy falat kenyér.

Én pl. nagyon gusztustalannak tartom ahogy a "nagy" telefonszolgáltatók is rábuktak erre, mint kacsa a takonyra. Azt ugye senki nem gondolja, hogy a szolgáltatók jótékonysági intézmények. Kell azoknak is a reklám és a %.
Ha annyira jótékonykodni akarnak, akkor miért nem a nyereségük terhére tették? Könnyű a más farkával a csalánt verni. Persze ezek is olyan dolgok ugye amit nem "illik" feszegetni.

manager2008 2010.01.21. 23:52:20

Ez a vita egy hülyeség. A volt gyarmatok szinte kivétel nélkül küszködnek, mert értelmiség nélkül nem igazán lehet működtetni egy államot. Ez ránk is igaz, a mi igazi értelmiségi rétegünket 1945 után elvesztettük. A "munkás értelmiség" nem oldotta meg ezt a problémát, a kultúra nem csak az iskolában tanulható meg, illetve az kevés.
Az eredmény látszik. Az embereket sem lehet egyszerűen kiképezni, nem elég iskolába küldeni és ha jól tanult, akkor szuper vezető lesz, ha otthon gyermekkorában egy sötét környezetben nőtt fel.
Ha még iskola sincs, akkor esély sincs hogy egy ilyen ország képes legyen talpra állni.
Látszik Dél Afrikában mi történt, pedig az egy komoly ország volt.
Ha már a cigányokat is említette valaki, el lehe képzelni mi történne ha egy megyét kapnának és ott azt csinálnának amit a saját vezetőik gondolnak. Haiti egy kánaán lehet ahoz képest.
Ezeket az országokat vissza kellene gyarmatosítani 50 évre, és megszervezni őket, oktatás, egészségügy, munkahely, aztán ha kineveltek két generáció képzett réteget akkor boldoguljanak valahogy. Az kb. 200 év mire teljesen el lehetne őket engedni.

manager2008 2010.01.22. 00:00:32

@kovi1970: Nem csak arról van szó hogy gyengék. A mentalitásukkal is baj van. A gyermek nevelése a születésétől a kamaszkor végéig egy német családban teljesen más mint egy magyar, horvát, szlovák vagy esetleg egy cigány családban. Nem nagy trükk, és nem is rasszizmus, egy tudós kutató csoport ha átvilágítaná egy egy átlag család napjait akkor láthatnád hogy melyik "módszer" mire vezet.
Eltelik 15 év, és a gyermek tök mindegy hogy milyen származású, ha behelyezték egy egy másik nemzetiségű családba akkor kb hasonlóra faragnák mint az ottaniak. Láttam már ilyet, házasság révén bekerült magyar gyerek egy más nemzetiségű családba és olyan is lett mint a többi.
Átlagos dolgokról beszélek, de lehet hogy Einstein is kitűnő fémvadász lett volna és nem a relativitás elméletét alkotta volna meg, hanem kicsit eredményesebben szerezte volna be az uborkát, esetleg feltalálta volna az áramtalanítást )))

csesszelekmeg (törölt) 2010.01.22. 00:06:34

Egyet ertek a cikk szerzojevel jol latja a dolgokat. Teljes hasonlosagot latok az Angoloknal.
Mi itt elunk a csaladommal es hogy oszinte legyek nem szeretem oket. Nem tudnak viselkedni egy kicsit sem.

Az osszes kulfoldit utaljak pont ugy mint a nagykepu Amerikaiak. Mondjak hogy a kulfoldiek tehetnek mindenrol azert "szar" itt minden.

Az Angol otthon ul kapja a lakast, meg az elete vegeig tarto munkanelkuli segelyt, szul mint a macska es ugat a kulfoldire, aki dolgozik reggeltol estig. Az Orban fele alom itt megvan.
3 gyerek minimum es onkormanyzati keco 4 szoba minimum ingye!!!

Az Amerikaiak detto ilyenek. Ott az a kulonbseg hogy nem az Uniobol, hanem Mexikobol jonnek a bevandorlok akiket lehet utalni.

Konkret pelda az Angolokra az A-NOVO nevu telefongyar. 90%-a Lengyel a gyarnak minimalber felett dolgoznak 150Ft-al.(6.34£/ora) En a Norwich-iban voltam, ott konkretan 700 ember dolgozott. Ez a munka valojaban 10£/ora felett szokott lenni.

Csunyan neznek, meg nem is koszonnek, de az olcso munkaero az kell nekik. Ja meg a Magyar csajok, mert azt mind hesszoltek, hatha meglehet huzni valamelyiket. El kell tolteni 3+ evet Angol teruleten es utanna nem is akar az ember hallani sem roluk.

manager2008 2010.01.22. 00:07:03

@[megmondoember]: Igazad van, mert ingyen leves pedig nincs.
Te másképpen csinálnád? Egy frászt.

A segély az nem más mint a gazdasági hatalom megszerzése, olcsón.

Persze közben a felét is el lehet lopni csak ügyesnek kell lenni.
Ki a franc tudja ellenőrizni hogy mennyit kaptak a helyiek és mennyi volt a "költség".

Az alapítványi csalás is hasonló történet.
Te befizetsz nekem 10 milliót és meg majd szétosztom a rászorultaknak. Természetesen ennek költségei is vannak, amit majd én fogok kiszámlázni valakiknek ügyesen. Kiosztok 4 milliót, ellenőrizhetetlenül, 2 millió a költség a valóságban, és 4 eltűnik (papíron kiosztva).

Netuddki. 2010.01.22. 00:09:07

@manager2008: Na igen, de a kultúra árörökítése fordítva is működik. Nem csak lezülleni (idézőjelben) lehet (bár kétségkíül könnyebb). Sajnos előbb az előítéleteken és a (szerintem nem igazán jogos) felsőbbrendűségi érzéseken kéne túllépni. De mondjuk ehhez is kell némi intelligencia.

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2010.01.22. 00:12:52

"Azt, hogy hogyan lehetett volna igazán, arra viszont nagyon egyszerű a válasz. Hagyni kellett volna sajátjuknak az országot, a természeti kincseikből pedig nem egy-egy amerikai cégnek kellene a hasznot húznia."

Met Kuba aztán az az igazi kurva nagy sikertörténet, pedig oda aztán Samu bácsi nem nagyon teheti be a lábát a mai napig... Erről ennyit.

trocadero 2010.01.22. 00:15:11

Kicsit másfelöl megközelítve a kérdést: Haiti szeizmikusan aktív területen fekszik:
geology.about.com/library/bl/maps/n_map_GSHAP1500.htm
Ilyen területen illik eszerint is építkezni, ugyanis előre lehet tudni, hogy előbb vagy utóbb, de lesz földrengés. Valószínű itt a pénzhiány és hanyagság együtteséből adódóan nem eszerint építkeztek, és ez okozta a kiemelkedeően sok áldozatot. A legtöbb katasztrófáknál hasonló emberi tényezők, mulasztások is állnak a nagy áldozatszám mögött. Rousseau már 1755-ben értekezett erről, a Lisszaboni földrengés után.

[Marci] 2010.01.22. 00:17:59

A Haitiak is biztos oda meg vissza lennének egy esetleges magyarokat ért hasonló csapás után. Szörnyülködve néznék a megrázó képeket és vadul ostoroznák társadalmi berendezkedésüket online blogokon, mert nekik milyen jó, nekünk meg milyen szar.
Ja, hogy csórók. Erről egy okos ember mondása jut eszembe: "Lehet, hogy azt hiszed, nem csak rajtad múlik, de hidd el, kizárólag TE vagy a felelős."
Ha hagyod magad kizsákmányolni, így jártál.

zsoltikam · http://catapult.blog.hu 2010.01.22. 00:18:06

azert a nagyfasza bloggolas kozepette hozhattal volna fel par peldat tenyleg, mert igy csak egy szep meset sikerult osszerittyentened, amire tudod, 1 het mulva senki nem emlekszik ;)

trocadero 2010.01.22. 00:21:06

Ahogy látom a hirekben: Haitin a civilizáció már túljutott a faházakon és sátrakon, már kőböl/téglából épitettek, és nem földszintes, hanem 1-2 szintes házakat. De még nem jutottek el a földrengésbiztos épitkezésig. Földrengés esetén ez a biztos katasztrófa. 100 évvel ezelőtt vagy 100 évvel ezután valószinű nem lett volna/nem lenne ennyi áldozat.

futura 2010.01.22. 00:21:18

Végig gondoltam, és szégyenlem magam.
Nem sorolom mennyi téma előkerült Haiti kapcsán, de könyörgöm, ott most katasztrófa helyzet van.
Emberek százezrei éheznek, nincs fedél a fejük fölött, és majd mindenki elvesztette rokonsága egy részét.
Tehát most, gyorsan segíteni kell.
Szép dolog különböző országokból pár tucat orvost, katasztrófa elhárítót, és nyomkereső kutyát odaküldeni, de ez ebben a helyzetben mit ér?
Ide egy nagy létszámú, jól felszerelt, gyorsan mozgósítható és időben odaérő erő kell.
Találós kérdés: melyik lehet ez? Hát bizony az USA hadserege.
Ha majd pár hónap múlva konszolidálódik a helyzet, fel lehet tenni a kérdést: meddig maradnak?
Egy év múlva pedig akár követelni is lehetne.
De most örüljünk minden segítő kéznek, és holnap aki teheti, utaljon át pár magyar forintot a Haitiak megsegítésére.

bazd meg 2010.01.22. 00:22:24

Milyen egy civilizalatlan barmok vagytok tik magyarok, a szerzonek meg tehenszart adnek a kezebe nem klaviaturat, hogy lehet igy egy orszagrol beszelni, mikor lattal ehez hasonlo cikket mondjuk egy amerikai ujsagtol??? Ti magyarok bemutatkoztatok mar a ket vilaghaboruba, ha lehetne most is nekimennetek a szomszedoknak, sopredek, remelem letakaritjak azt a szardombot amit ma magyarorszagnak hivnak!!!

[megmondoember] 2010.01.22. 00:30:09

@Hooshee: "Met Kuba aztán az az igazi kurva nagy sikertörténet, pedig oda aztán Samu bácsi nem nagyon teheti be a lábát a mai napig..."
Ja, csak Kubát máig embargóval sújtják, ami többek között megakadályozza minden modern technológia elterjedését is az országban. És itt nem a személyes használatú modern technnológiákra kell gondolni elsősorban (bár értelemszerűen a számítógép, mobiltelefon is óriási segít a produktivitásnövelésben), hanem gyártási, szervezési technológiákra. Azok nélkül pedig kurva nehéz azt a termelési és életszintet elérni, amin akár mi is vagyunk.

Netuddki. 2010.01.22. 00:31:14

@futura: Persze, mindjárt rohanok is mint a mérgezett egér. Hova küldjem a pénzt?
Hülye vagy?

Netuddki. 2010.01.22. 00:35:48

@bazd meg: Gratulálok! De gondolom te is csak a partvonalról ordibálsz. Maradj ott örökre ahol vagy!

Nade 2010.01.22. 00:36:50

bazd meg 2010.01.22. 00:22:24
Az utolsó mondatod végével nem értek, érthetek egyet. A többivel sajnos igen! Magyar vagyok szeretem a hazámat, de ez a mentalitás tényleg elképesztő. Az önző, csak a saját érdekeit ismerő lények ilyenek. Még csak nem is az önzés a legundorítóbb bennük, hanem az, hogy másról is csak a saját mocskos lelküket képesek feltételezni. Aki segít, "az is csak valami sötét érdekből teszi" - gondolják ők, a sötét, gonosz agyukkal.

Netuddki. 2010.01.22. 00:40:17

@[megmondoember]: Ja, csak van ott valaki akit kasztrónak, vagy mi a fenének hívnak. Meg a pereputtya. A nagy cuculista haverok alatt szépen elindíthatta volna a fejlődés útján a jónépet. Mégsem tette. Vajh miért?

Rwindx 2010.01.22. 00:40:44

@bazd meg: Te hülye vagy, bazdmeg? Vagy csak annyi az eszed amennyi látszik.
Sok szar van itt átolvasgatva, de te vagy a hülyeség egyik csúcsa, rövid kis kommenteddel.

bazd meg 2010.01.22. 00:48:14

OOOO, szoval ha mi szidunk valakit, akkor nagy az egyetertes, ha minket szidnak az mar faj, mi?? Az utolso mondat meg nekem is faj, de innen amit, es ahogy beszelnek a magyarok, hat az egyszeruen borzalom, bar tik ezt nem latjatok, sajnos, na paaaaa

Netuddki. 2010.01.22. 00:48:30

@Nade: Már ne haragudj, de Mari néniről még csak-csak el tudom képzelni, hogy minden önös érdek nélkül küldözgeti az SMS-eket a segélyvonalra. Hiszen annak idején az Izaura felszabadítására is csupa jószívűségből küldött pénzt.
Qrva naív vagy, ha azt hiszed a világ így működik. Sajnos vannak olyanok akik jószívűek és vannak akik nagyon is kihasználják őket.
Mindezek mellett egyáltalán nem ítélem el aki úgy érzi pénzt kell küldenie. Az ő pénze, azt csinál vele amit akar. Mint ahogy én is az enyémmel. Azt meg csak remélni tudom, hogy a felajánlott összeg hiánytalanul meg is érkezik oda ahova szánták.

Rwindx 2010.01.22. 00:58:46

@bazd meg: Bazdmeg, ha szid valaki akkor azzal beszéld meg. Vitatkozz vele. Én sem szidom a k anyádat, de csak azért mert egy rossz, igaztalan szava nincs rám. Érted? kicsi az esélye hogy értenéd...

futura 2010.01.22. 01:07:37

@futura:
Sci-fi 2011.10.22. 05.10
Budapestet borzalmas erejű földrengés rázta meg, mely vagy 17 percig tartott. A Richter skála szerint 7.5-ös erősségű, a bécsi Földrengés obszervatórium szerint.
A rengés epicentruma a Kelenföld környéke.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a Gellért hegy a Dunába omlott, ezzel a Duna vizét felduzzasztva a pesti oldalon hatalmas árvizet is okozott.
Ötven kilométeres körzetben nincs víz, villany, gáz.Az ország vezetése, igazgatása, rendvédelme gyakorlatilag megszünt. Egy-két rendőrszabadcsapat próbálja a rendet fenntartani, nem sok sikerrel.Egy két nap múlva az CBA mellett a többi élelmiszerbolt is ki lett fosztva, a gyógyszertárak üresek.
Az ideözönlő újságíróknak, TV stáboknak az emberek könyörögnek segítségért, mert egyelőre csak ,pár száz lengyel, román, német és osztrák katasztrófaelhárító brigád érkezett.
Az Európa Unió komoly projekteket tervez a megsegítésre, de a finanszírozásról nincs megeggyezés.
Sokan már az orosz hadsereg segítségében bíznak a kilátástalan helyzetben, de már kínai és amerikai csapatok megérkezéséről terjednek rémhírek, de az érintett kormányok ezt cáfolták.
Közben az életben maradt kb, nyolcszázezres lakosság élelme fogytán, a Duna vizét isszák,és napokon belül szörnyű járványok ütik fel a fejüket.
A környező országok katonai alakulatai, mivel hathatós segítség nem érkezett, a Győr-Székesfehérvár-Szekszárd- Kecskemét- Szolnok-Salgótarján magasságában kordont vontak, azonnali tűzparanccsal.

Később híre ment, bár ezt komolyabb hírforrások nem erősítettek meg, sok országban különböző internetes portálokon erőteljesen bíráltak minden beavatkozás a magyarok katasztrófájának megsegítésére, mert jó ösztönnel és még nagyobb tudással felvértezve érzékelték, bármilyen nagyobb akció a szabadságszerető magyar nép elnyomását, leigázását és kiszipolyozását jelentené.
Választási év lévén sok kormány ezzel a közhangulattal nem akart szembe menni.
Közben a forgatócsoportok biztonságuk érdekében elhagyták a lezárt zónát.
Az utolsó amatőrrádiós segítségkérés egy hónapja érkezett.

bazd meg 2010.01.22. 01:21:06

Hat en nem tudom hogy te mirol beszelsz, en nem szoltam hozzad, de azert ad meg anyad cimet had hugyozzam tele;^) a szatokat, ja es legyel otthon te is.

v2peti 2010.01.22. 01:26:34

"Az USA 1860-ig el sem ismerte Haitit, többször megszállta stb." Miért zavarták el őket? Most 52 (?)-ik vagy társult tagállamként jól élhetnének a túrizmusból. Mint mondjuk Puerto Rico. Vagy pl. Martinique (Fraciaország részeként).
Ott van pl. Dominika, amelyik az USA megszállása alatt fejlődött, de utána ott rövid időn belül diktatúra lett. Most azért a túrizmus hoz bevételt, de összességében eléggé szegények.
Szóval a gyarmati jellegű státusz a legjobb ezeknek az országoknak.
Kubában is addig volt jó, amíg nem jött Fidel...

Vannak országok, amelyek nem érettek még a függetlenségre. Ezen országok többsége is ilyen!

v2peti 2010.01.22. 01:32:28

@[megmondoember]:
"Ja, csak Kubát máig embargóval sújtják, ami többek között megakadályozza minden modern technológia elterjedését is az országban."

Az USA részéről. A német, francia beruházásokat csak Castro bácsi tudja akadályozni. (angolt szándékosan nem írok, ők az USA s*ggnyalói)

Amúgy meg furcsa, hogy egy 200 éves demokrácia nem engedi az állampolgárainak a kubai utazgatásokat.

Rwindx 2010.01.22. 01:41:18

@bazd meg:
"Ti magyarok bemutatkoztatok mar a ket vilaghaboruba, ha lehetne most is nekimennetek a szomszedoknak, sopredek, remelem letakaritjak azt a szardombot amit ma magyarorszagnak hivnak!!!"

Ezt írtad seggfej. Mondjuk az előzmények után nem lepődtem meg hogy fogalmad sincs miről van szó. Egy debil ezt nem értheti, hisz már vagy 10 perc eltelt a makogása óta.

Ezt összevethetem még ezzel:

"de innen amit, es ahogy beszelnek a magyarok, hat az egyszeruen borzalom, bar tik ezt nem latjatok"

Meg ezzel:

"ad meg anyad cimet had hugyozzam tele;^) a szatokat, ja es legyel otthon te is"

Aztán ott a neved: "bazd meg"

Szóval azzal vádolod a magyarokat hogy borzalmasan beszélnek, pont te ezek után? És akkor a szörnyű helyesírásról nem is beszéltem. Utána még idetolod pofádat hőbörögni ha elküldenek ezért az anyádba?

Ha értekezni akarsz akkor először tanulj meg beszélni ember módjára, utána jöhet a magyar nyelv tanulása, aztán esetleg szóba állhatunk. De addigra azért jó lenne ha egy kicsit történelemből is kikupálódnál faszkalap, mondjuk a témában hogy hogyan mutatkoztunk be a "háborúba", mert úgy tűnik erről sincs fingod.

Na húzzál haza tanulni kisköcsög.

avicularia 2010.01.22. 02:00:40

azért ne egyszerűsítsünk már ennyire, meg eleve ez egy divatos mém, a gátlástalan korporét szétszipolyozza a szegény országokat.

Biztos vagyok abban, hogy ez egy valós és nagyon is súlyos faktor ezeknek az országoknak a nehéz sorsában, de önmagában kiragadni nem szerencsés, pláne úgy, hogy semmi konrkrétum nem hangzott el a posztban.

Érveket szivesebben olvasnának az emberek, pontosabban logikát, hogy szipolyoz aki szipolyoz.

Ja és közhelyes, de főleg az, hogy mi az amit tehetsz ellene, azon túl, hogy keseregsz egy 20 másodpercet rajta.

pl tökjó nemzetközi kezdeményezés lehetne (talán van is) egy vállalati szégyenfal, ahol a különösen gyonorfogató módon kizsákmányoló multikat lehetne bemuatatni, működésük részleteivel.

killin tours 2010.01.22. 02:06:53

MÉRT JUTHAT INTERNETHEZ ENNYI SZÁNALMAS IDIÓTA?
VÉGIGOLVASTAM A KOMMENTJEITEKET

akkor összefoglalom amit írtatok:

közép amerikai országokat kizsákmányolja az USA, aki mögött a zsidók állnak
de a közép amerikai országokban csak buta faszok laknak, ostobák, olyanok mint a cogányok nálunk, mindig is sötétek voltak
egyébként meg a ZSIDÓKZSIDÓKZSIDÓK mindennek az oka, akik uraálják a világot tehát felesleges társalogni bármi bajról gondról

viszont itt vagytok ti, az értelmes kultúrált ezeréves nép, akik olyan magas szinten vannak, és annyira jó emberek, hogy tudtok összevissza pofázni bármivel kapcsolatban csak hülyeséget

Rwindx 2010.01.22. 02:34:18

@killin tours:
Neked is jutott internet, akkor meg mi a probléma? Zavar mások véleménye? Olyanod is van.
Te sem írtál kisebb faszságot mint akárki más ebben a posztban, talán bazdmeget kivéve.

2010.01.22. 03:02:25

@mokas_gizi: héhéhé... a nácikat csak ne tessék bántani. Szidd inkább a jenkiket.

öregmogyi 2010.01.22. 03:08:30

A haiti lakosság most megmutathatta volna, hogyan tart össze a bajban... Hogyan tudja saját életét megszervezni. SEHOGY!

Még a hullák elföldelésére sem képesek.

Az index védi őket, mert "katasztrófák idején természetes, hogy így viselkednek az emberek"... Hát egy lófaszt természetes. Más országokban is voltak hasonló katasztrófák, ahol egy-egy körzet lakói pár nap alatt mindenüket elvesztették. (cunami, törökországi földrengés, II világháború, atombomba japán városokban) Az emberek mégsem egymás kifosztásával voltak elfoglalva.

Persze egy félig-ellenpélda akad: New Orleans. Na de ott kik is csinálták a fesztivált?
Szintén a fekák. Érdekes, hogy az index ezt a nyilvánvaló összefüggést nem merte megemlíteni. Inkább hazudoznak arról, hogy "ez a viselkedés természetes".

Persze egy jópontot megszavazok a cikkírónak, mert a new orleans-i fosztogatásról is betettek egy képet... (természetesen egy nigger luvnya látható rajta)

killin tours 2010.01.22. 04:49:01

@Rwindx:

ez elég nyomi volt már bocs

2010.01.22. 05:29:46

Ezt a sok Haiti-szakértőt! Kíváncsi lennék, hogy honnan vannak egyáltalán információi ezeknek a polgártársaknak erről a távoli országról? Mer' én tájékozottnak tartom magam, de a Duvaliereken és a szegénységen kívül csak annyit tudtam/tudok róla, hogy a karibi térségben van. De a történetéről, politikai viszonyairól, gazdaságáról nincs semmi megbízható forrásom.

Illetve a jól ismert sapka-helyzet (márminthogy van-é rajta, vagy sem; márminthogy amerikán): ha segélyt küldenének, akkor geci kizsákmányolók; ha nem, akkor szívtelen gecik; ha katonákat küldenének, akkor miért nem orvosokat; ha orvosokat, akkor miért nem katonákat?

psr6 2010.01.22. 07:06:00

Ez egy komplexusos blog. Aki nem akarja, ne olvassa. Legfeljebb küldjön gyógyszersegélyt a szerzőnek (antidepresszánsok welcome)

legyen ez 2010.01.22. 07:22:40

Haiti egy szegeny orszag, ahol meg csak az elemei sincsenek meg egy a hetköznapi ertelemben vett civilizacionak. Az összes volt gyarmattal egyetemben hasonlo cipöben jarnak. Fejletlenek voltak, amikor elfoglaltak öket, aztan a gyarmatositok letrehoztak vmi infrastrukturat, majd amikor kizavartak azokat, szepen lassan lepusztult meg az a keves is. Ezek az orszagok nem mentek at azokon a fejlödesi folyamatokon, mint az europai allamok sok szaz ev törtenelem soran. Hianyzik a rendes iskola es egeszsegugyi rendszer, igazsagszolgaltatas, meg minden egyeb, ami nelkul nincs alapja a fejlödesnek. Nem is csodalkozom azon, hogy a mostani katasztrofa utan csak kaoszt kepesek produkalni.

A lenyeg, hogy erröl sem az USA sem mas orszag nem tehet. Haitinak maganak kene felismerni, hogyan tudnak a fejlödes csirajat elhinteni. Nyilvan kene rendes alkotmany es allam, meg emberek, akik vevök a közös epitesre. Sajnos, ezek közul az alapfeltetelekböl nincs meg semmi egyelöre es amig ez igy marad, valtozas sem lesz. A segelyekkel ideig oraig elboldogulnak - mar amit nem lopnak szet, de hosszu tavon nem lesz ez sem megoldas - a lyukas zseb tipikus esete.

Dr.Traktor 2010.01.22. 07:59:56

Igen én is elképedtem mennyire tájokozattak itt egyesek egy távoli kis szigetország gazdasági helyzetével és történelmével kapcsolatban.
És még mondják, hogy hülyék a magyarok, hát itt a bizonyíték , hogy mégsem!

A tények a következők egyébiránt:

-Földrengés volt, sok ember elpusztult az ország romokban hever. Sajnáljuk őket.

-Sokan önzetlenül mennek segíteni amit tudnak, mások nem önzetlenül küldenek pénzt segítséget.
Ennek örülünk mert különben ott pusztulna a maradék szigetlakó is értve?
Itt azt kéne eldönteni a feketéknek, hogy akarnak kihasználva élni vagy nem akarnak élni. Nincs választásuk szvsz.
(Ahogy pld nekünk sem volt a szovjetekkel kapcsolatban.)

-Ha ez a katasztrófa nem haitin történik, hanem nálunk, mennyi haiti (kubai, arngentín, maláj, zöldfoki stb) segély érkezne vajon és hányan sajnálkoznának a helyzetünkön?
Nem saccolom sokra.

-Újabb tény hogy nem okos dolog törésvonalra telepedni, de mondjuk erről tényleg nem ők tehetnek.

-Miért van az, hogy egyetlen feketék lakta ország sem vitte semmire? Nem gonoszságból kérdezem, tényleg kiváncsi vagoyk valaki meg tudja-e magyarázni. Nem mindegyik volt gyarmatosítok uralma alat,t nem mindegyiken voltak köcsögszemetek a gyarmatosítok, miután elmentek minden lehetőségükl megvotl, hogy a semmiből csináljanak VALAMIT. Nem sikerült. Sehol, soha.

Nem állnak készen a "modern civilizációra" egyszerűen. Ez szerintem a gyarmatosítók felelőssége oylan módon, hogy túl korán mutatták meg nekik a tutit. Amihez persze nem lehetett nyúlni amíg a nagy fehér bwana el nem kotródott így vagy úgy.
MIközben európában, ázsiában és még amerikában is kifejlődtek egész civilizációk a fekete kontinens egy nagy civilizációs fekete lyuk maradt végig.
Törzsi kultúra, agyagviskó, lepoárd ágyékkötő, zebravadászat.
Míg máshol piramisokat, katedrálisokat, nagy falakat építettek afrikában nem siekrült feltalálni az írást vagy a kereket. miért?
Mert nem volt rá szükség.
Nem értem hogy lehet elmenni a tény mellett, hogy a feketék, az afrikai feketék rohadtul nem álltak készen, hogy befogadják a rengeteg újítást újdonságot amit a gyarmatosítok hoztak, meg az ablak akülvilágra.
Csak arra volt jó, hogy a modern technikával gyorsabban tudják ölni egymást a fontos törzsi háborúkban.

Kicsit elkanyarodtam. Sry.
Egyébként nem rasszizmusból gondolom így, hanem a tények alapján. Igazából sajnálom őket.

KCB 2010.01.22. 08:30:30

@qrváraelqrtad: " Azt nem vágom mikor a geci zsidó szarcsimbókok kisemmizik Magyarországot, és ehhez még aszisztálnak is jó páran, akkor miért nem háborodik fel senki???"

Én meg azt nem vágom anyád miért nem hagyott az erdőbe.

Nade 2010.01.22. 08:30:34

Olyan érzésem van, hogy
legyen ez 2010.01.22. 07:22:40
szövegébe elég csak Haiti nevét kicserélni Magyarországéra, és úgy is igaz marad.
Két mondatot kivéve: "Fejletlenek voltak, amikor elfoglaltak öket." A másik: "erröl sem az USA sem mas orszag nem tehet." Nálunk bizony tehet. De nem az USA, hanem az, amelyik 56-ban tankokkal verte le szabadságharcunkat és 40 évig leigázva tartott minket.

flora.a 2010.01.22. 08:31:36

Azt nem értem ebben a dologban, hogy miért ekkora a különbség Haiti és a Dominikai köztársaság között? Egy viszonylag kis szigeten vannak, és mégis ég és föld. Miért lehet (engedi meg az USA) hogy az egyik oldal túristaparadicsom legyen, míg a másik nyomortanya, ez egyáltalán "nem életszerű", egyáltalán nem tűnik természetesnek. Gondolnám hogy minden természeti kincsből van mindkét ország területén.

bandeirante 2010.01.22. 08:32:58

@Káposztakukac: Ez nem teljesen igaz, mert az USA több alkalommal hadsereggel vonult az országba.
De az sem igaz, hogy minden szegénységet az USA-ra kell kenni. Nagyon nem igaz.

KCB 2010.01.22. 08:33:08

@qrváraelqrtad:

"Az még itt a nagy bánatos probléma pl. velünk (Magyarországgal) kicsik is vagyunk kevesen is vagyunk és már mindent elloptak nagyából amit el lehetett lopni."

Azt se felejtsd el hogy van egy rakás hülye is az országban aki azt hiszi birtokolja az igazság kardját és nem rest lesújtani vele mindenhol.

Deviáns szinglibolsilibsibibsi 2010.01.22. 08:57:51

Pölö Hugo Chavez is USA bérenc, eh? Nem kell egy kis modern kori rabszolgaságban egyből az amcsikat sejteni, megy az magától is. Magyarán, szerintem egy kicsit túllihegte az írás a témát.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.01.22. 09:08:38

Értem. Tahát ha Haitin kitör a forradalom, és a Nép magához ragadja a bányákat meg a gumifaültetvényeket a csúnya gonosz dagadt jenki bankároktól, akkor szerdára már tejjel-mézzel folyó kánaán lesz ottan.
Ezt a félrészeg hippi gimnazista szintű demagóg cikket, öregem...

bandeirante 2010.01.22. 09:15:15

@kovi1970: Ez nem teljesen igaz. Pl. Indiában vagy Vietnamban komoly helyi értelmiség nevelődött ki a gyarmati uralom alatt.

nyekk 2010.01.22. 09:36:16

Írod a poszban:"...de az az igazság, hogy ott azért rohadnak el szegénységben emberek, azért halnak éhen és kell meghalniuk betegségekben, mert az Egyesült Államok hasznot húz belőlük..."

Biztos, hogy Haitiról írsz? Nem Magyarországról?

Ja, nem egészen, mert akkor nem az USA, hanem elsősorban Izrael, másodsorban a globális tőke szerepelne a lehúzók élén.

Alexnorman 2010.01.22. 09:41:37

@flora.a: A Dominikai K.-ban is vannak nyomortelepek. Még a leszálló repülőről is borzalmas látni.

Nade 2010.01.22. 09:44:51

Az a "csúnya globális tőke". Van fogalmad róla, mi lenne Magyarországon nélküle? Haiti.
Vagy legalábbis az, ami a szovjet tankok 40 alatt volt. Vidám, majdnem kellemes, de barakk. Ami olyan adósságot és társadalmi károkat hagyott maga után a csődbe menetelekor, hogy máig - és még ki tudja meddig - nyögjük. Szerinted nem annak a rendszernek a kiszolgálói (okozói) szítják ezt az izraeles, "tőkés" dumát?

bandeirante 2010.01.22. 09:45:17

Marhaság mindent az USA-re kenni. Nagyon nagy marhaság.
Chileben is ott vannak rendesen, mégis az a leggazdagabb ország a Rio Grandétól délre.

A legtöbbet az adott népcsoport kultúrája számít.
Brazíliában a legsikeresebb népcsoport a japán bevándorlók. Pedig őket aztán nem támogatta senki, ellenkezőleg, mindenféle módon elnyomták őket (pl. sokáig tilos volt japán nyelven bármit megjelentetni).

Aztán ott van az ország legsikeresebb része, Curitiba, Porto Allegre környéken. Hogyan, hogyan nem, főként német bevándorlól lakják.

Az egyik leggazdagabb város Blumenau, más néven "Kis Bajorország," ahol minden évben megrendezik az Oktoberfestet.

A brazíliai zsidókról nincsenek adataim, de nem kétséges, hogy ők is az élvonalban vannak.

A legtöbb a népcsoporton, a kultúrán múlik, ez az igazság.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.01.22. 09:53:14

@bazd meg: először is nagyon fontos dolgot kéne megértened: nem az a mérvadó, amit egy amerikai újság ír. lehet, hogy az ottaniaknak az a szentírás, meg a kőve vésett biblia, de az ottaniak nézőpontjából sajnos létezik ehy kellemetlen része is a világnak: azok, akik gondolkodnak és látják, hogy mi folyik a világban. (esetleg ismerik is a történelmet, ami pl. az amerikai emberekkel nem hoztahó egy mondatba, de még egy lapon se lehet a kettőt említeni, mert olyan távol áll egymástól.).

qwert77 2010.01.22. 09:53:14

A gyarmatosításról ki az, aki elhiszi, hogy annak a célja az volt, hogy technológiát, az európai fejlettséget, kultúrát elterjesszék a világban? Persze. Ásványkincsek, olcsó munkaerő, stb., hogy Európában jó legyen.
És a gyarmatosítás kezdetén még az USA annyiban játszik szerepet, mint gyarmat.
És mivel a gyarmatosítók a technológiát nem azért vitték, hogy a helyieknek jó legyen, teljes mértékben meg tudom érteni, hogy amikor a helyi lakosok fellázadnak, az egykori gyarmatosítók igenis megtartják legalább azokat a cégeket, bányákat, telephelyeket, amiknek a felépítésébe ők kezdtek bele, ők hozták hozzá a pénzt, a szakértelmet, a technológiát. Úgy mégis, hogy kéne csinálni??
És ugyanezt lefordítva a mai viszonyok között, ahol én viszem a technológiát, tőkét, szakértelmet, és munkát adok, vajon miért teszem? Azért, hogy jó legyen a helyieknek? Szerintem az örüljön, hogy én munkát adok, hogy egyáltalán 10 000 emberrel többen dolgoznak, akik 50 000 embert tartanak el, és így legalább 1000 emberrel kevesebb hal éhen egy évben. Ezt adom cserébe azért, hogy megtarthassam a profitot is. Ezt nem kötelező elfogadni (ld. Bolívia, Kuba), de annak a következményeit el kell fogadni. Ha viszont elfogadják, elég szarul hangzik a külföldi, multik kizsákmányolására hivatkozni. Mindenki tudja, hogy mi az alku tárgya, lehet felelősségteljes döntést hozni.
Voltak/Vannak országok, akik megtanultak ezzel együtt élni, voltak, kik nem.

@csesszelekmeg:
Azért nem ők jöttek hozzád, hanem Te mentél ki egy országba, amit Egyesült Királyságnak hívnak.. Én sem örülnék, ha Budapesten az utcán minden második emberről azt sem tudnám megállapítani, hogy honnan jött. Azért ne fordítva üljünk a lovon. Hogy itthon kiskirályt játszhass kimentél Angliába, ahol rabszolga vagy. Úgy mégis mit gondoltál, hogy leborulnak előtted??

lyesmith 2010.01.22. 09:55:32

Ismét egy demagóg gyalázzuk az USA-t blog.

A nyugati világ és elsősorban az USA az elmúlt 20 évben Haiti teljes GDP-jének majd 50% át adta segélyként. E nélkül Haiti-n az emberek nagyrésze már régen éhen halta volna. Nagyságrendekkel (igen ez 100X os) több pénzt adnak Haitinak mint amennyit kivesznek belőle.

Vajon miért van az hogy a blogíró elfelejti megemlíteni hogy miért is sorscsapás Haitinek az USA? Mégis mit tettek Haitivel a blogíró szerint? Vajon miért van az hogy a bolgíró nem említi meg a tömeggyilkos diktátotok sorát, akik kizsaroltákés tönkretették az országot.

Nyilvánvaló hogy cikk írójának fogalma sincs sem a gazdaságról sem a politikáról csak hőzöngeni támadt kedve két pohár pálinka között.

bandeirante 2010.01.22. 10:01:40

Haiti 1805-ben lett független, nem sokkal később,mint az USA. Az első független állam lett az amerikai kontinensen az USA után. Amikor független lett, nagyon jó infrastruktúrát örökölt, voltak utak, csatornák, közvilágítás, stb. A franciákat az utolsó szálig lemészárolták. Innen indultak.

Aztán látjuk, hová jutottak.
Aki némi párhuzamot vél felfedezni egyfelől Haiti, másfelől Dél-Afrika és Zimbabwe között, az jó helyen kapiskál.

Nade 2010.01.22. 10:07:45

Nade 2010.01.22. 09:44:51
javítás:

Vagy legalábbis az, ami a szovjet tankok 40 éve alatt volt.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.01.22. 10:12:14

@lyesmith: "Nagyságrendekkel (igen ez 100X os) több pénzt adnak Haitinak mint amennyit kivesznek belőle.", nyugtass meg, hogy azért ezt Te Magad sem hiszed el, ugye?

Páneurópai Harci Kos 2010.01.22. 10:13:41

Ha szánjuk a Haitin élő népeket, akkor hogy lehet ennyire gusztustalan címet adni a cikknek??

ha már cikket ír az ember, valamennyire illene tisztában lenni a történelmükkel,persze lehet mitosszá tenni az amerikaiak iránti utálatot.

de ezt többnyire olyan emberek művelik, akik nem értik a piaci folyamatokat.
(Magyarul: tájékozatlanok)

Manton Jager · http://dangerdays-zone.blogspot.com/ 2010.01.22. 10:18:01

Dr. Traktor (meg a többiek), komolyan, hogy a büdös fenébe lehettek ennyire biztosak benne, hogy a "niggerek" meg a többiek ekkora szerencsétlen barmok? Persze, lehet őket lesajnálni, jajj, szeeeegények, milyen szeeeeegények"... Csak egy ku*rvára fontos dolgot felejtetek el, hogy ők AZÓTA szegények, mióta a NYUGATI "CIVILIZÁCIÓ" fogalmai szerit mérjük őket! Lehet, hogy sokhelyen Afrikában, Haitin, vagy mittudomén, hol, tényleg nincs plazmatévé, se BMW, de még csak egy nyomorult rendes élelmiszerüzlet se, ettől függetlenül remekül megvoltak magukban. Amíg fehér "ember" nem ment oda, minden szép volt, és jó, élték a maguk életét, a maguk szintjén. Lehet, h nem volt veszett magas életszínvonal a mi fogalmaink szerint, viszont tartós, 8-10.000 éve alig változik, és a legfontosabb, h MŰKÖDIK!!!!!.
Nézzétek már végig, meddig tartottak a naaagy, civilizált birodalmak? Két, vagy háromezer év, maximum. Minél fejlettebb, annál hamarabb pusztul el (már ha egyáltalán megéri a párezret, ugyebár...) Ez volt Rómával, ez volt hellász-szal, sőt, ez volt Egyiptommal is, és mit ad isten, az orvostudományunk jó része, a jogrendszerünk, jaaa, és a fene nagyon jól működő társadalmunk erre épül! Demokráciára, olyan renszerre, ami többször is hatalmasat bukott már, ugyanis, DIKTATÚRÁBA torkollik MINDEN ESETBEN!
Ez nem duma, ez tény, bizonyítja a történelem, filozófia, sőt, így tanítják már a gimnáziumban!
Hát normálisak vagyunk??! Bukott, a főld színéről eltűnt birodalmak példáját követjük, kényszerítjük más országokra, és verjük a mellünket, h Őőők, milyen életképtelen országok!
Naná, hogy azok! magyar ember, amerikai ember is éhen pusztulna egy zulu faluban, ők meg rajtunk röhögnének! (Ja, nem, bocs, ők a kezedbe nyomnák akaját, hogy nesze, egyél, ápolnának, ha beteg vagy, és befogadnának a családjukba. Bezony!!)
Persze, h szegények, basszus, pontosan azért, amiért Mi lennénk szegények az ő társadalmukban. Nekünk pénzünk van, (jaaa, és ez csak töredéke, alig 1-2 százaléka a fizikailag nem is lézező, virtuális vagyonoknak, amihez, ugye, néhány kiváltságos emberen kívül SENKI se férhet hozzá, még MI sem, nemhogy ők...)szóval, nekünk pénzünk van, nekik - csak a példa kedvéért - kagylóik vagy kavicsaik, vagy mittudomén, mijük volt...Undorító dolog elvenni tőlük, és a miénket rakni a helyébe, mert ETTŐL szegények! Képzeljétek már el, ha ma azt mondanák, holnaptól a narancsos rágó ér sokat, a forint/dollár meg szinte semmit...
Milyen alapon erőszakoljuk rájuk a mi beteges, eleve hamvába holt társadalmunkat, de most komolyan? Mért nem lehet békénhagyni őket? Mért kell köztársoságot csinálni ott, ahol a falu sámánja az úr, ahol csadorban járnak, ahol évezredeken át remekül működik, hogy a nőket "elnyomják"? (lány vagyok) Ha nem lenne jó, nem csinálnák, mert nincs még egy állatfaj rajtunk, Európaiakon(és gyarmatainkon, mert az USA is gyarmat volt, ezt megint elfelejtitek!!), akik másodszor, harmadszor, negyedszer is belefutnak egy olyan berendezkedésbe, amivel már megszívták...
És akkor ők az éretlenek? Ne röhögtesetek már...
Nem azt mondom, hogy nincs szükség fejlődésre, és mindenki másszon vissza a jurtába, hanem arról, hogy ha egyszer valaki eljut oda, hogy egy magasabb életszínvonalon tud élni, az teremtse meg a lehetőséget másoknak is - a LEHETŐSÉGET, és ne KÖTELEZZE arra, hogy az a másik még emeljen ezen a szinten! Mert itt ez a baj, nem az, hogy ki termeli ki a bauxitot, hanem az, hogy abból nem kap semmit az ország! Ha csak feleznék a hasznot (a hasznot vagyis a profitot, tehát a gépek, stb költségek nem tartoznak ebbe bele! Csak a gyengébbek kedvéért) már senki se szólhatna egy szót se!
Higyjétek el, az utolsó kis Zulu falu is építtetne kórházat, meg miegyebet, mégse lenne nyomortanya.
ÉÉéés, hogy a posztról is írjak...
Nem, nem vagyok tisztában Haiti körülményeivel, azzal vagyok tisztában, hogy ahol nagy a szegénység, ott tuti, hogy a fél ország külföldi kézben van. (Megjegyzem, Mo. földterületének kb 15-20 %-a már MOST külföldi kézben van, felfogtátok??! kilvásárolják alólunk azt a 93 ezer négyzetkilómétert!! És nem, nem a zsidók, nem is a kínaiak, hanem főleg a hollandok, és németek!)
És ezzel nem az a baj, h külföldi a cég, hanem hogy semmit, értsd, SEMMIT nem forgat vissza, csak és kizárólag a saját cégébe!
Pedig sokban csökkenthetné a saját költségeit is, ha élhetőbb világot teremtene maga körül, mert amit gyárt, nagyobb piacot kaphatna, ha költőpénzt adna az emberek kezébe, ami nagyobb gyárat jelent, ami több hasznot jelent...
De ehhez már hülyék a fene fejlett cégek, mi??!
Fogja már föl a világ,. ami itt folyik, amit itt szidunk Kis Hazánkban, a "rosszabbul élünk, mint négy éve", az folyik Odakinn is, meg Haitinis, csak ott a mondat úgy hangzik, "Rosszabbul élek, mint tegnap, holnap meg megdöglök végre"

Netuddki. 2010.01.22. 10:29:48

@krüger: Azért ne keverd össze a több ezer éves kultúrákból lett gyarmatokat és a kiirtott bennszülött lakosság helyére Afrikából rabszolgákkal betelepített gyarmatokat.

A mai gazdag államok nagy része azért tart ott ahol, mert egy-két száz éve gyakorlatilag körberabolta a Földet. Gyakorlatilag még most is ezt teszik. Ezért is ilyen nagyok a társadalmi különbségek.

A pénz nem véletlenül áramlik a pénzszűkében lévő helyekről a pénzben dúskáló helyekre. Időnként ezért segélyek formájában vissza is kell adni belőle, hogy még többet fialjon.
Ezzel gyakorlatilag a Föld lakosságának a kis része tesz tönkre a lakosság nagy részének az életét. Ez egy olyan dolog amin sajnos nem a nyomorúságos sorsú emberek tudnak változtatni. Akik meg tudnának azoknak ez nem érdekük, hiszen ezekből a nyomorúságos helyzetű emberekből biztosítják maguknak a kiugróan magas életszínvonalat (+prostitúció, szervkereskedelem, gyerekmunka, stb.). Persze van ami visszaüt, pl. drogok, lezüllés, erkölcs, valóságsók, celebek. Ez is mutatja, hogy bizony szellemileg az anyagilag tehetősek sincsenek magasabb fokon, mint azok akikből élnek. Tisztelet a kivételnek, már ha van ilyen, mert az igazi arcát senki sem szívesen mutogatja.

Netuddki. 2010.01.22. 10:36:37

@Zarthossa: Azért nem teszik, mert egy fejlett társadalom nem tűrné, hogy kihasználják vagy a szemetjüket odahordják. Sajnos Magyarország az EU Haitije. :(

Netuddki. 2010.01.22. 10:46:42

@holex: De ad-e az USA pénzt Haitinek?
Vajon a haiti boltosnál vásárolnak be, hogy aztán szétoszthassák az éhezők között? Vagy odaadják valamelyik diktátornak, hogy itt van 100millió, költsétek gyógyszerre, élelmiszerre és vízre?
Vagy fogja az USA megveszi valamelyik USA cégtől az amúgy is fél év múlva lejáró készletet aztán azt adja oda? Ki jár ezzel jól? Ez most jótékonykodás vagy hulladék kezelés? A haiti szempontjából biztos nem hulladékkezelés, ha valóban fel tudják használni. Viszont az USA szempontjából egyértelműen hulladékkezelés, mivel fél év múlva úgyis szintén rengeteg pénzért meg kellett volna semmisíteni.
Na mindegy ez csak egy eszmefuttatás és nem biztos, hogy ez valójában így is működik.

bandeirante 2010.01.22. 10:54:31

@kovi1970: No lám, csak oda lyukadtunk ki, hogy a kultúra a differenciáló tényező.

Amúgy pedig, Pl. Németország és Olaszországnak soha nem voltak érdemleges gyarmataik, mégsem maradtak le a franciák meg az angolok mögött. Japánnak csak rövid ideig voltak gyarmatai, mégis a világ második legnagyobb gazdasága.

Etiópia lényegében soha nem volt gyarmat, mégis koldusszegény.

Szóval igen, a kultúra.

bandeirante 2010.01.22. 10:57:33

@Zarthossa: No, azért ne fessünk már olyan idilli képet a gyarmatosítás előtti Afrikáról. Volt ott bőven nyomor, éhenhalás, háborúk, rabszolgaság, népirtás. Egyáltalán nem úgy fest a dolog, hogy valami csodás jólétet szakított volna meg a gyarmatosítás.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2010.01.22. 11:05:21

@kovi1970: nos, ezt nem tudom, hogy hogyan kerül a pénzbeli része szétosztásra, vagy hogy egyáltalán kerül-e... de az biztos, hogy ez nem 100%-ban készpénz jellegű támogatás (sőt, lehet, hogy minimális jellegben készpénz csak, javarészt ezek eszközök, gyógyszerek élelmiszer és víz, meg persze az ottani mentésre kiküldött erőforrások fenntartása).

nyilván nem a haiti boltostól veszi meg az élelmet, hanem a saját készleteiből (akár a fél év múlva megsemmisítendőből) ad nekik, a lényege az egésznek, hogy ezt alapvetően a sajtó és a média miatt teszik. kell az imidzs, persze az sem elképzelhetetlen, hogy ottani érdekeltésgű kizsákmányoló rendszerek működtetésének helyreállítása is benne van (elképzelhető, de kézzelfogható bizonyíték erre nincs a birtokomban).

jah, én most nem csak amerikáról beszélek (nem vagyok use ellenes, de usa párti se), hanem mindekiről, aki adakozott. ami egyébként ez szép gesztus lenne, de akármerről nézem, bűzlik a dolog a kényszer- és érdekszagtól.

Dr.Traktor 2010.01.22. 11:10:19

@Zarthossa:

hejho mester én ebben tökéletesen egyetértek veled.
vallom, hogy a törzsi kultúrák kurva jól elvoltak magukban amíg a fehér felfedezők el nem mentek arra világot járni.

ez már egy elkúrt folyamat.

de annak nem mond ellent, amit írtam, hogy t.i. ezzel a lehetőséggel nem tudtak élni, hogy éretlenek rá, vagy ha úgy jobb úgy fogalmazom, hogy nem tudtak alkalmazkodni. kicsit sem.
(a kamu darwini evolúciós képzelet mentén)
és ez szopás.
nekik is meg nekünk is.
közvetve mindenkit érintenek a feketék problémái is még ha rohadt távoli problémáknak is tűnnek.
de ha már erre vették az irányt, hogy lehetne segíteni nekik?
szerintem max úgy hogy valaki fogja a kezüket.
ha ez történetesen az USA (lásd. elbaszott iraki próbálkozások) akkor ott lesz kizsákmányolás is valamilyen szinten de lehet hogy még mindig jobb egy fokkal mint ha az oroszok vagy kína vagy mexikó "nevelné" őket.
vagy nem tudom. nehéz téma.

bandeirante 2010.01.22. 11:15:13

@Dr.Traktor: Nagy tévedés, hogy a törzsi kultúrák olyan jól elvoltak. Már persze attól függ, mit értünk az alatt, hogy jól elvoltak. Ha azt, hogy éheztek, háborúskodtak, egymástól rabszolgákat szedtek, akkor igen, jól elvoltak :-))

Az sem igaz, hogy Afrikában nem voltak helyi birodalmak. Voltak bizony, pl. Dahomey.

A gyarmatosítás sem olyan egyértelmű. A méretéhez képest hatalmas gyarmatbirodalommal rendelkező Portugália igencsak szegény ország volt. Spanyolország se sokra ment a birodalmával.

Ellenben a németeknek, olaszoknak, svájciaknak pl. nem volt érdemleges méretű gyarmatbirodalmuk, aztán mégis elboldogultak valahogy.

Sajnálom, hogy mítoszrombolú vagyok, dehát ez van.

lyesmith 2010.01.22. 11:16:28

@holex: Szerinted az USA-nak milyen bevétele van Haitiból? Egész haiti teljes GDP-je 7 Mrd USD körül van. kb 1 Mrd USD-értékben importál az USA ból. és 350 milló USD -értékben exportál. ENNYI kereskedelmi kapcsolata van az USA-val Haitinek.

2004-2009 között csak az USA-ból váltózóan 1Mrd és 1.5 Mrd között érkezett segély. Ehhez hozzájon még a Peace Corps fentartása.

Ehhez hozzájön még kb évi 1 Mrd dollár deficit az USA felé (hitel) amit SZVSZ nyugodtan számolhatunk a segély felé mert mindenki tudja hogy Haiti nem lesz képes visszafizetni az adósságát az elkövetkező 50 évben.

lyesmith 2010.01.22. 11:29:32

@Dr.Traktor: Az hazugság hogy az európai gyarmatósítók Afrikába jártak embereket rabolni. Ha egy fehér ember kitetet volna a lábát a megerősített afrikai kikötőkből igen gyorsan el lett volna adva valamelyik afrikai országba rabszolgának. Nyugat Afikában több ezer éves hagyománya volt a rabszolgatartásnak. Amikor amerikában szükség volt a nagy tömegű rabszolgára akkor már egy megalapozott rabszolgapiacra mentek vásárolni. A mai uralkodó nyugat afrikai törzsek akkor is hatalmon voltak és jórészt a rabszolgavadászatból szerezték vagyonukat. Pl az Ashanti birodalom fénykorát a rabszolgatartás fénykorával egyidőben élte Nyugat Afrikában. 17-19sz vége. Hódító háborújuk során szerzett rabszolgákat adták el a fehéreknek. (Előtte egyszerűen megölték a foglyaik nagy részét) Az Ashanti királyok gyakran Oxforba küldtk utódakat tanulni.

lyesmith 2010.01.22. 11:33:25

@[megmondoember]: USA embargóval súlytja Kubát de pl az EU nem. Kuba nyugodtan kereskedhet Kínától, Venezuellán át bármely EU-s országgal. Bármelyik EU-s reptéren vásárolhatsz Kubai szivart.

qrváraelqrtad 2010.01.22. 13:08:28

@Kerek Perec: Azért kérlek szépen mert sivatagban születtem, de nem fogok szájkaratézni a büdös kommunista zsidókkal...
remélem felfogtad a dolgokat mert a tényeket nem érted!!!

qrváraelqrtad 2010.01.22. 13:10:08

@Kerek Perec: igen pl. te meg a többi zsidó geci kommunista tetű szarrágó faszkalap....
kicsit egyszerű voltam de ti már csak abból értetek, valahogyan a normális beszéd már nem megy!

Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t 2010.01.22. 13:21:01

@Zarthossa:

bocs de hülye vagy

a nyugati civilizáció előtt gyarmatok mai csórói önellátó gazdálkodás keretében maguk elláták magukat

a nyugati gyarmatosítók fosztották meg őket ettől, elvették az erőforrásaikat (földet), és ezzel beterlték őket bérrabszolgának a gyárakba nyomorogni

manager2008 2010.01.22. 13:43:23

@lyesmith: Nigériáról volt több éve, nagyon késő északa egy helyszini tudósítás, Egy tv stáb viszonylag sok pénzért vásárolt magának testőröket és filmezte az utcai harcokat. Nagyon helyes 12-13 éves kiskölykök AK-47-el szaladgáltak össze vissza lövöldöztek a másik utcában szintén szaladgáló társaikra (különösebb harcászati képzettségük nem volt láthatóan, utcaiharcból nem voltak kiképezve, de roppant nyugodtan csinálták a dolgot (állítólag kaptak valami drogot is hozzá).).
Az egyik ház sarokban három négy kis fickó egy nagy lábosban főzött egy nagy halom húst. Kiderült hogy az előbb lőtték le a fickót, és most készül belőle az ebéd.
Kell a fehérje nekik nagyon, mert harc közben is kell enni valamit -mondta a riporter.
A főző gyerkőcök rendkívül vidáman mutogatták a lepuffantott ember comjának egy darabját, és lelkesen bizonygatták hogy nagyon finom, egyen a riporter is belőle. Annyira nem volt éhes - ezért kihagyta...

Azt mondta viszont, hogy ha elfognak valakit akkor vagy átáll a másik oldalra vagy ő lesz a vacsora. A frissen lepuffantott embereket viszont kár lenne hagyni megromolni a napon.

Végtére is logikus és ott ezzel nincs is semmi gond.

Ugyanott , pld. ha a kútról a fején lévő vizeskancsóval visszafelé jövő nőt a kis fickók megerőszakolják, az teljesen normális (valahol tanulni kell a módit). Ha a nő elég erős akkor elhajtja őket, ha nem akkor inkább hagyja, mert kell a víz a családnak, ergo nem törhet el a kancsó )))) De ez nem számít erőszaknak, csak olyan népszokás féle, tehát a nő nem is panaszkodik otthon. Ha eltörik a kancsó akkor viszont otthon az élettársa jól elveri.

Szóval nem lehet ezeket a dolgokat európai fejjel megérteni véleményem szerint, inkább olyan időutazás féle a játék.

bandeirante 2010.01.22. 13:47:29

@Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t: Való igaz, ezt hívják iparosodásnak. Európában ugyanígy lejátszódott ez a folyamat. Sőt, azokban az országokban is, ahol nem volt gyarmatosítás (pl. Japán).

Most akkor ebben mi is az égbekiáltó?

Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t 2010.01.22. 17:27:53

@krüger:

az, hogy ezt (Ny)Európa nemzetei saját maguk hajtották végre

ÉS ÍGY SENKI NEM VITTE KI TŐLÜK A MEGTERMELT ÉRTÉKET

tényleg ilyen hülyék az emberek, hogy ezt maguktól nem értik?

Rwindx 2010.01.22. 20:17:52

@killin tours: az volt, de nyomira csak nyomit is lehet írni, különben meg "bazd meg" felcseszte az agyam, a végét kár volt odatenned, egyébként egy szavam nem lett volna hozzád. A vélemény megformálásának szabadságát ne alázd, még ha az hülyeséggel is párosul.

bandeirante 2010.01.22. 22:12:04

@Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t: Japánból senki nem vitt ki semmit.
A megtermelt értéket pedig sok esetben kivitték, lásd Spanyolország, Portugália.

NEM IGAZ, HOGY EURÓPA MIATT SZEGÉNY A HARMADIK VILÁG

nem érted magadtól?

bandeirante 2010.01.23. 00:08:10

Egyiktől sem.
Példa rá Japán, Korea, Brazília, India, Tajvan, Chile... soroljam még???

Nem kell mindig másokra mutogatni.
Nem kell mindig bűnösöket meg áldozatokat keresni.
Szerintem az afrikaiak is elsősorban magukra mutogassanak. Angolában pl. annyi olaj van, amiből jutna mindenre.

Ja, hogy nem kéne korruptnak lenni, meg rendesen kéne működtetni a gazdaságot. Hát igen.

kék madár 2010.01.24. 18:09:57

en ertekelem az erofeszitest, ez valoszinuleg minden idok egyig legdilettansabb postja, pedig feluletesen atfutva olyan mintha szolna valamirol. Az interneten 3 perc google-zessel talalhattal volna INFORMACIO-t amire alapozhatnad a gyermeteg kovetkezteseid
süti beállítások módosítása